امروز دوشنبه 24 اردیبهشت 1403

Monday 13 May 2024

در خرید هود به چه نکاتی باید توجه نمود؟

1403/02/01
کد خبر : 55
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 202 نفر

آشپزخانه یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خانه است که به دلیل پخت و پز فراوان، بوی انواع غذا را به سمت دیگر خانه منتشر می‌کند. از سوی دیگر دود و چربی حاصل از سرخ کردن مواد غذایی هم راهی سقف، دیوارها و روی کابینت‌ها می‌شود. به طوری که بعد از مدتی یک لایه چربی همه جا را فرا می‌گیرد. در چنین مواقعی هود می‌تواند کارساز باشد. هود آشپزخانه وسیله‌ای است که می‌تواند بوی بد و چربی و دود را از فضای آشپزخانه به خارج از ساختمان منتقل کند. اما برای خرید این دستگاه چه نکاتی لازم است و چه نوع هودی را خریداری کنیم؟

در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با نکاتی آشنا کنیم که قبل از انتخاب و خرید هود باید به آن توجه داشته باشید.

توجه به اندازه

قبل از اینکه بخواهید هود مناسب آشپزخانه خود را خریداری کنید، حتما اندازه آن را درنظر داشته باشید. ابعاد اجاق گاز چقدر است؟ هود هم باید به اندازه‌ای باشد که سطح روی اجاق گاز را به طور کامل پوشش دهد. ذرات غذا، دود و چربی‌هایی که در اثر پخت و پز و سرخ کردن به سمت بالا می‌رود، باید فورا توسط هود گرفته شود. حالا اگر اندازه آن کوچک باشد، مقداری از این دود و چربی باز هم در چنگ مکش هود نمی‌افتد و به سمت سقف و دیوارها می‌رود.

اگر هم قدرت خرید یک هود بسیار بزرگ را ندارید، بهتر است آن را به اندازه کامل اجاق گاز خریداری کنید تا فضای بالای سر آن را پوشش دهد. برای مثال هودهای جزیره‌ای از جمله محصولاتی هستند که به اندازه فضای بالای اجاق گاز طراحی می‌شوند. قبل از خرید این محصول حتما ابعاد اجاق گاز را اندازه‌گیری کنید.

قدرت مکش هود چقدر است؟

یکی دیگر از مهم‌ترین المان‌ها برای خرید هود آشپزخانه توجه به قدرت مکش آن است. هر چقدر که موتور این دستگاه قدرت مکندگی بیشتری داشته باشد، در حذف دود و چربی‌های خانه موفق‌تر است. اگر می‌خواهید آشپزخانه‌تان همیشه تمیز باشد و مجبور نشوید در سال چندین مرتبه سرامیک‌های دیوار، کابینت‌ها و سقف را تمیز کنید، به سراغ هود با قدرت مکش فوق‌العاده بروید.

قدرت مکش این دستگاه از طریق متر مکعب بر ساعت (m3/h) محاسبه می‌شود. حالا هر چقدر مقدار این عدد بالاتر باشد، یعنی هود می‌تواند دود و چربی بیشتری را در ساعت از خانه خارج کند. جالب است بدانید هودهای بزرگ‌تر قدرت مکش بیشتری هم دارند.

به ظاهر هود توجه کنید

 

امروزه در بازار محصولات زیادی عرضه می‌شود که تنوع ظاهر و مدل‌ها، دست مصرف‌کنندگان را برای انتخاب و خرید بهترین محصول باز می‌گذارد. اگر می‌خواهید نمای آشپزخانه مدرن و زیبا باشد، حتما به ظاهر هود خود توجه داشته باشید. هود مدل‌های مختلفی دارد که می‌تواند جزیره‌ای یا دیواری باشد.

همچنین هود توکار و مخفی هم از انواع مدل‌های این محصول هستند که باید با توجه سبک طراحی دکوراسیون آشپزخانه آن را تهیه کنید.

هود باید بی صدا باشد

یکی از مهم‌ترین نکات برای هود آشپزخانه توجه به این نکته است که سر و صدای کمی داشته باشد. هر چند که بهترین محصولات بازار هم بی‌صدا نیستند. اما سطح صدای آن در محصولات مختلف با هم متفاوت است. در یک هود خوب میزان تولید صدا در زمان روشن بودن آن، پایین است.

قبل از خرید هود مناسب در مورد میزان و سطح صدای تولید شده آن از فروشنده سوال کنید.

نوع تهویه هود چیست؟

دستگاه هود به چند طریق عمل می‌کند. برخی از هودها دارای مجرا و کانال برای عبور دادن هوای نامطبوع خانه به سمت خارج از ساختمان هستند. در این صورت دستگاه روی حالت مکش قرار می‌گیرد تا تمام دود، چربی و آلودگی را بمکد و سپس از ساختمان خارج کند.

اما برخی دیگر از محصولات بدون مجرای خروج هوا هستند. این هودها دارای فیلترهایی هستند که هوای نامطبوع داخل آشپزخانه را به خود جذب می‌کنند. این فیلترها را باید برای مدت زمان مشخص تعویض کنید.

هودهایی که مجرای خروج هوا دارند، برای محیط‌هایی مناسب هستند که راه خروج و نصب لوله را دارند. اما اگر آشپزخانه در جایی باشد که راه نصب لوله هود ممکن نباشد، باید از هود فیلتردار بدون کانال استفاده کنید. البته در این صورت باید هر چند وقت یک بار فیلتر آن را بشویید و بعد از مدتی نیز آن را تعویض کنید.

سرعت فن هود چقدر است؟

سرعت فن در برخی دستگاه‌ها برای کاربر فراهم شده است. در این صورت می‌توانید متناسب با هوای آلوده محیط، سرعت فن را تنظیم کنید. این ویژگی عمر و دوام هود را بالاتر می برد. اگر دود یا چربی در محیط بسیار زیاد باشد، می‌تواند سرعت آن را بالا تنظیم کنید. همچنین اگر مقدار دود کم است، مجبور به قرار دادن آن روی سرعت زیاد نیستید.

هودهایی که چنین ویژگی دارند، گرانتر هستند.

سهولت نصب هود آشپزخانه

یکی دیگر از مهم‌ترین نکات برای خرید این دستگاه کاربردی، نصب آسان است. اگر مجبور نباشید که از یک تکنیسین کمک بگیرید، باید نصب این دستگاه برایتان ساده باشد. در دفترچه راهنمای نصب دستگاه هم اطلاعات لازم برای نصب به مصرف‌کننده ارائه شود.

داشتن گارانتی و خدمات پس از فروش

 

برای خرید هود حتما این دو مورد را درنظر داشته باشید. محصولاتی که دارای ضمانتنامه هستند، مطمئنا کیفیت بهتری دارند که سازنده آن را با خیال آسوده عرضه می‌کند. همچنین خدمات پس از فروش برای برطرف کردن مشکلات احتمالی هود آشپزخانه ضرورت دارد. با توجه به تحقیقات انجام شده، هود کن در زمینه گارانتی و خدمات پس از فروش بهتر از دیگر برندها عمل کرده است.

داشتن قابلیت ها و امکانات

از دیگر مواردی که باید در زمان خرید این دستگاه به آن توجه داشته باشید، داشتن قابلیت‌هایی مثل چراغ، سنسورهای حرارتی برای روشن کردن خودکار فن، خاموش شدن خودکار دستگاه و داشتن چراغ فیلتر است. چراغ فیلتر زمان تمیز کردن و حتی تعویض فیلتر هود را به شما اعلام می‌کند.

توجه بهترین برندهای هود در بازار

در کنار همه نکات و مواردی که برای خرید هود آشپزخانه گفتیم، باید برای انتخاب این محصول به سراغ برندهای معتبر بروید. در مورد ایرانی یا خارجی بودن محصول نمی‌توان نظر دقیقی را ارائه داد. زیرا اکنون برخی از هودهای ایرانی هم با کیفیتی مشابه با دستگاه‌های خارجی عرضه می‌شوند.

از جمله برندهای محبوب هود آشپزخانه در ایران می‌توان به هود کن، هود بیمکث، هود اخوان و هود استیل البرز اشاره کرد. این برندها محصولات متنوعی را در بازار عرضه می‌کنند. داشتن ضمانتنامه معتبر و خدمات پس از فروش از جمله امتیازات هودهای این برندهاست.

نتیجه گیری پایانی

در اینجا ضمن بیان تعدادی از معیارهای خرید هود، چند برند معتبر و محبوب ایرانی را هم معرفی کردیم. برای خرید هود باید متناسب با وسعت آشپزخانه، محصول را خریداری کنید. برای آشپزخانه‌های بزرگ که پخت و پز بیشتری در آن‌ها انجام می‌شود، خرید محصولی با قدرت مکش بالا و ابعاد بزرگتر انتخاب بهتری است.


لینک کوتاه :
https://www.etedaal.ir/article/show/55
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر