امروز دوشنبه 24 اردیبهشت 1403

Monday 13 May 2024

گرفتن تلخی زیتون با سود سوزآور

1403/01/31
کد خبر : 46
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 363 نفر

کشت و پرورش زیتون در ایران از گذشته تا به امروز رواج داشته است و با پیشرفت در اصلاح ژنتیکی گونه‌های حفاظت شده درخت زیتون و به لطف آگاهی مردم از خواص فراوان میوه زیتون، علاقه به کشت این درخت ارزشمند افزایش یافته است. به گونه‌ای که مردم مناطقی که امکان پرورش زیتون را دارند، تشویق شده‌اند تا این درخت را در باغچه منازل خود بکارند.

جمع آوری و فروش محصولات زیتون در سطح زیاد محدودیت و دردسری های زیادی دارد؛ زیرا زیتون به خودی خود تلخ است و باید مراحلی طی شود تا این تلخی از بین رود. صاحبان این کسب و کار با استفاده از ماده ای شیمیایی به نام سود سوزآور این کار را انجام می دهند. اما در این روش، باید اطلاعاتی داشته باشید تا بتوانید به صورت درست و اصولی از این ماده استفاده کنید.

سود سوزآور چیست؟

 

سود پرک ماده‌ای با فرمول شیمیایی NaOH است که در صنعت با نام‌هایی مانند سود سوزآور، کاستیک سودا یا هیدروکسید سدیم شناخته شده است و خاصیت قلیایی (بازی) دارد. چگالی این ماده شیمایی سفید رنگ در حدود 2.13 و نقطه ذوب آن چیزی در حدود 1390 درجه سانتی‌گراد (2534 درجه فارنهایت) است.

سود پرک ماده اولیه و پایه برای تولید بسیاری از مواد شیمیایی بوده و بیشترین کاربرد آن در صنایع سلولزی و تولید کاغذ است. این ماده دی اکسید کربن و رطوبت هوا را با سرعتی بالایی جذب می‌کند. از طرف دیگر، در گلیسیرین، الکل و آب حل شده و محلول‌های آبی تشکیل می‌دهد

انواع زیتون‌ها

صرف نظر از محل، فصل و تنوع محصول، زیتون‌ها را می‌توان به گروه‌های مشخص شده برای شیرین‌سازی و تهیه زیتون‌های کنسرو شده یا ترشی تقسیم کرد. به طور کلی، بسته به میزان نفوذ سود سوزآور به داخل میوه، هر چه از گروه یک به گروه هشت می‌رسیم، نوع میوه نرم‌تر می‌شود و اثر آن‌ها افزایش می‌یابد. به همین دلیل، مقدار سود سوزآوری که برای آن استفاده می‌شود، کمتر است.

گرفتن تلخی زیتون با سود سوزآور

استفاده از هیدروکسید سدیم یا سود سوزآور شامل چندین مرحله است و قبل از افزودن این ماده به زیتون، چندین نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. اولین نکته مهمی که شما باید هنگام استفاده از این ماده در نظر داشته باشید، آن است که این کار را در داخل منزل انجام ندهید؛ زیرا بسته به زیتون درصد سود سوزآور برای گرفتی تلخی زیتون متغیر است. اگر این کار در محیط سرد انجام شود، مقدار سود سوزآور باید بالا باشد.

مراحل گرفتن تلخی زیتون با سود سوزآور

 

 

برای شیرین کردن زیتون با سود سوزآور (سود پرک)، ابتدا باید برگ‌ها و میوه‌های بد رنگ زیتون را جدا کنید. سپس محصول را در بشکه‌ای مناسب ریخته و آب را به آن اضافه کنید. به طوری که پس از زیر آب رفتن زیتون، آب به حدود ۱۵ سانتی متر بالای زیتون برسد. در مرحله دوم، باید مقدار آب داخل ظرف را اندازه بگیرید تا ببینید چند لیتر است (می توانید از بطری‌های نوشابه ۱.۵ لیتری استفاده کنید). سپس، برای شیرین کردن زیتون به ازای هر لیتر آب ۲۰ گرم سود سوزآور اضافه کنید و با یک چوب تمیز چند دقیقه خوب هم بزنید تا کاملا حل شود.

 با احتیاط و بدون تماس محلول با دست و پوست بدن یا اطراف چشم، محصول را روی زیتون‌ها بریزید و در ظرف را ببندید. بعد از ۱۰-۱۲ ساعت در ظرف را باز کنید (بهتر است در این مدت چند بار محتویات ظرف را تکان دهید)، در این مرحله رنگ محلول باید کاملا قهوه‌ای شده باشد. قبل از ریختن محلول تیره، دانه‌های زیتون را با احتیاط با ابزار جدا کرده، خوب آبکشی کنید و چند دقیقه در آب سرد قرار دهید. رنگ آب در این مرحله تغییر پیدا می‌کند. محصول را با زبان خود بچشید و اگر طعم تلخ آن احساس شد، دوباره در محلول تیره رنگ قرار دهید.

هنگام دور ریختن محلول تیره رنگ مراقب باشید؛ زیرا این محلول قلیایی است و مطمئن شوید روی گیاهان یا باغچه نریزد.

۷) زیتون‌ها به مدت ۲تا۱ در کاسه با آب معمولی مانده و آب آن را مرتباً عوض کنید تا جایی که رنگ آب تغییر نکند. به ازای هر ۱۰ لیتر آب ۱ لیتر سرکه اضافه کنید و بعد از یک شب ۲ تا ۳ بار آب داخل ظرف را عوض کنید. سپس زیتون‌ها را جدا کرده و به مدت ۲۰تا۳۰ ساعت در آب نمک ۷ درصد (۷۰ گرم نمک در هر لیتر آب) بگذارید.

در نهایت بهتر است، زیتون‌ها را از آب نمک ۷ درصد خارج کرده و به آب نمک ۴ درصد منتقل کنید. آب نمک را بجوشانید و بعد از سرد شدن روی زیتون‌ها بریزید سپس محصول را در ظروف مناسب و کوچک برای خوردن یا فروش منتقل کنید. نکته: ظروف شیشه‌ای برای نگهداری زیتون ترجیح داده می‌شوند؛ زیرا بهداشتی‌تر هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نکات ایمنی استفاده از مواد شیمیایی اینجا را کلیک کنید

آیا تلخی‌زدایی با سود پرک ضرر دارد؟

اگر تلخی زیتون تهیه شده با سود پرک به طور کامل از فرآیند شستشو عبور نکند، وجود یون سدیم در این محلول می‌تواند باعث تغییر در میزان سدیم خون بدن شود. این مورد به خصوص برای افرادی که فشار خون بالا یا بیماری قلبی دارند، می‌تواند خطرناک باشد. به همین دلیل، بهتر است این کار به صورت حرفه‌ای و در محیط‌های شرکتی انجام شود تا هیدروکسید سدیم به طور کامل از زیتون پاک شود.

در این مقاله در رابطه با کاربرد سود پرک برای گرفتن تلخی زیتون صحبت کردیم. ما به شما پیشنهاد می کنیم، برای کسب اطلاعات بیشتر، کاربردهای دیگر این ماده شیمیایی را از سایت تکناز مطالعه نمایید.

از کجا سود سودپرک تهیه کنم؟

 

سایت تدارکات صنعت کاغذ کرمان در زمینه فروش مواد شیمیایی فعالیت می‌کند. شما عزیزان می‌توانید مواد شیمیایی و سود سوزآور مورد نیاز خود را با خیال راحت از این سایت خریداری کنید. در صورت نیاز با شماره‌های مندرج در سایت تماس بگیرید و با کارشناسان متخصص مجموعه مشورت کنید.


لینک کوتاه :
https://www.etedaal.ir/article/show/46
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر