امروز یکشنبه 23 اردیبهشت 1403

Sunday 12 May 2024

پایه فنس بتنی یا فلزی، کدام بهتر است؟

1403/02/07
کد خبر : 66
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 239 نفر

پایه فنس بتنی یا فلزی، کدام بهتر است؟

 

یکی از اقداماتی که پیش از بازسازی و اجرای پروژه‌های ساختمانی باید انجام داد، فنس‌کشی محوطه است. فنس‌کشی کاربردهای زیادی دارد و استفاده از آن به جز ساختمان‌سازی، برای محافظت از زمین‌های کشاورزی و جلوگیری از ورود حیوانات هم مرسوم است. طی عملیات فنس‌کشی برای پایه فنس و حصار، چاله حفر می‌شود و ستونی‌ها در محل مشخص خود قرار می‌گیرند. پایه‌هایی که باید در شرایط جوی مختلف توری و سیستم فنس را به خوبی در جای خود نگه دارند. در ادامه این مطلب قصد داریم تا در مورد تفاوت‌های پایه فنس بتنی و فلزی بیشتر صحبت کنیم. لطفا همراه ما باشید.

مقایسه پایه فنس فلزی و بتنی

ستونی یا پایه فنس برای محکم نگهداشتن توری حصاری یا سیم خاردار به کار می رود و هنگامی که قصد اجرای عملیات حصارکشی یا محصور‌کردن زمین‌های کشاورزی، ویلا، خانه و ... را داشته باشیم، به سراغ این پایه می‌رویم. در واقع کاربرد اصلی پایه حصار یا فنس به حفظ و نگهداری توری‌ حصار یا فنس مربوط می‌شود.

در این میان علاوه بر این‌که قطر پایه فنس به عنوان تکیه‌گاه سیستم حصارکشی، باید در سایز مناسب انتخاب شود؛ جنس پایه فنس هم بسته به این‌که فلزی باشد یا بتنی، نقش مهمی در نگهداری این توری داشته و بهتر است نسبت به انتخاب آن بر اساس نوع کاربری زمین، مدت زمان تحویل پروژه، امنیت و سایر مسائل توجه کافی صورت گیرد. بر همین اساس در ادامه به مقایسه دو مدل از پایه‌های متداول در بازار یعنی پایه فنس فلزی و بتنی می‌پردازیم.

  • راحتی نصب

نصب و نگهداری پایه‌ فلزی به خاطر وزن کمتر نسبت به پایه بتنی نیازمند زمان و تخصص کمتری است. در حال حاضر بیشتر پایه‌های موجود در بازار از نوع فلزی هستند و به دلیل قیمت و ظاهر مناسب، بیشتر مورد توجه مشتریان قرار می‌گیرند. در مقابل برای مواردی که مقاومت پایه دارای اهمیت باشد، تلاش می‌شود تا با استفاده از پایه بتنی در شرایط نامساعد آب و هوایی هم، شاهد عملکرد مناسبی از سیستم حصارکشی باشیم.

  • صرفه اقتصادی

پایه فنس بتنی قیمت بیشتری نسبت نوع فلزی داشته و از طرفی طول عمر بالاتری هم دارد. به همین جهت اگر صرفه اقتصادی بلند مدت مدنظر ما باشد طبعا پایه فنس بتنی گزینه بهتری است. توجه کنید که هر چه ضخامت لوله و قطر خارجی پایه بزرگتر باشد، قیمت پایه فنس بیشتر خواهد بود.

  • دوام و ماندگاری

پایه فنس بتنی عموما از چند میلگرد بتنی تشکیل شده‌ که باعث می‌شود احتمال ساییدگی و پارگی این نگهدارنده‌ کاهش پیدا کند. در مقابل حصار فلزی معمولا از لوله‌های سیاه داربستی یا گالوانیزه ساخته شده و احتمال زنگ‌زدگی این میله بعد از چهار یا پنج سال وجود خواهد داشت. ایرادی که با استفاده از روکش پی‌وی‌سی می‌توان آن را به طور قابل توجهی رفع کرد.

  • امکان جابجابی

پایه فنس بتنی بسیار سنگین بوده و امکان جابجایی آن به راحتی فراهم نخواهد بود. بنابراین استفاده از چنین پایه‌هایی در فنس‌کشی برای زمانی که نیازی به جابجایی فنس احساس نمی شود، مناسب‌تر است. در حالی که پایه فلزی با توجه به شکل نبش و پروفیل و قوطی که دارد، از  امکان جابجایی و تنظیم ارتفاع نسبتا ساده‌تری برخوردار است.

مزایای پایه فنس بتنی

 

پایه فنس بتنی نسبت به پایه فلزی عملکرد بهتری در برابر پوسیدگی و رطوبت دارد. وزن این پایه‌ همچنین سنگین‌تر بوده و نزدیک به پنجاه کیلوگرم است. این ویژگی باعث می‌شود تا پایه‌ کمتر طعمه سرقت قرار بگیرد. همچنین پایه‌های قالب‌گیری شده با آلیاژ بتنی عمر بیشتری نسبت به پایه‌های فلزی می‌کنند و مقاومت آن‌ها در برابر فشار و تنش هم بالاتر است.

این محصولات ضد حریق هستند و به همین دلیل مقاومت سازه بتنی در برابر آتش سوزی به مراتب بیشتر از نوع فلزی خواهد بود. برای حصارکشی محوطه‌ای مجتمع‌های تولیدی مانند کارخانجات، مراکز نظامی و زمین‌های کشاورزی، استفاده از پایه بتنی فنسی این روزها بسیار متداول است.

مزایای پایه فنس فلزی

 

نوع فلزی این پایه‌ها ظاهر شکیل‌تری داشته و سرعت نصب بالاتری هم نسبت به پایه‌های بتنی دارند. همچنین در مقایسه با پایه بتنی که هیچ طرح و رنگی نمی‌توان به آن اضافه کرد، پایه فلزی قابلیت زدن روکش رنگ و پی‌وی‌سی را دارد. به همین جهت اگر نمای ظاهری سیستم فنس برایتان مهم باشد، بهترین گزینه برای شما انتخاب پایه فنس فلزی خواهد بود. علاوه بر این حمل سازه‌های فلزی هم به طور قابل ملاحظه‌ای نسبت به سایر مدل‌ها راحت‌تر است. چرا که فوندانسیون سنگینی ندارند.

از این موارد هم که بگذریم، ساختار سازه‌های فلزی از هر نوعی که باشند را در نهایت میتوان تعمیر کرد و تغییر داد. بنابراین صرفه اقتصادی بالاتری هم  دارند.

پایه فنس بتنی یا فلزی، کدام‌ یک انتخاب بهتری است؟

انتخاب پابه فنس برای حصارکشی بیشتر به امنیت محل و مدت زمان لازم برای اجرای پروژه بستگی دارد. به طور مثال برای مجموعه‌هایی تولیدی، یا زمین‌هایی که خارج از شهر قرار دارند مانند باغ، ویلا و ... پایه بتنی گزینه مقرون‌به‌صرفه و مطمئن‌تری بنظر می‌رسد. در صورتی هم که ظاهر فنس برایتان مهم است یا احتمال می‌دهید بعد از مدتی باید ارتفاع پایه حصارها را تغییر دهید، پایه با سازه فلزی گزینه مناسب‌تری است.

علاوه بر این فراموش نکنید که پایه فنس فلزی از نوع بتنی سبک‌تر است و به همین دلیل برای نصب و اجرای پروژه هزینه پایین‌تری نسبت به پایه بتنی متوجه شما خواهد شد. برخی پایه‌های فنس فلزی دارای روکش گالوانیزه هم هستند که این موضوع باعث مقاومت بالای این سازه در برابر خوردگی و زنگ زدگی می‌شود.

 

حتما این نکته را در نظر بگیرید که هدف نهایی از استفاده این پایه ها در نهایت امنیت بیشتر است. احتمالا وقتی این جمله را شنیدید به این فکر کردید که توری حصاری هم می تواند این کار را انجام دهد. در شرایط متفاوتی از این دو محصول استفاده می شود که بررسی آن در این مطلب نمی گندجد ولی شما حتما قبل از تصمیم گیری در خصوص اینکه بین توری حصاری و فنس کدام امنیت بیشتری دارد، تحقیقات لازم را انجام دهید.

چطور در هزینه های خرید و نصب فنس صرفه جویی کنیم؟

در پایان باید گفت حصارکشی با پایه فلزی و بتنی موضوعی بود که در این مقاله به تفاوت‌های آن‌ها از جنبه‌های مختلف اشاره شد. هر کدام از این سازه‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند و نمی‌توان به سادگی یکی از آن‌ها را انتخاب کرد. به طور مثال مدت زمان نصب فنس، بودجه کارفرما و احتمال تغییر فاصله و ارتفاع فنس‌ها همگی مواردی هستند که در این انتخاب می‌تواند موثر باشد. فنس با پایه بتنی برای محیط‌های مرطوب با شرایط جوی متفاوت پرکاربرد بوده و فنس با سازه فلزی هم برای زمین‌هایی مناسب است که سرعت نصب حصار و ظاهر آن‌ها در پایان پروژه از الویت‌های کارفرما باشد.

اگر پایه فنس بتنی برای شما مناسب تر است ولی به این فکر می کنید که هزینه بسیار بیشتری برایتان خواهد داشت، می توانید از فنس دست دوم با قیمت پایین تر هم استفاده کنید تا در بتوانید در هزینه ها صرفه جویی کنید. پیشنهاد می کنیم اگر تصمیم به خرید فنس دست دوم گرفتید، حتما این مطلب از خبرگزاری بازار را مطالعه کنید.


لینک کوتاه :
https://www.etedaal.ir/article/show/66
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر